Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Ubezpieczenie zdrowotne obywateli RP

Ubezpieczenie zdrowotne doktorantek i doktorantów UW – obywateli RP

W jaki sposób doktorant może być zgłoszony do ubezpieczenia?

  1. Przez pracodawcę – gdy doktorant pozostaje zatrudniony na podstawie umowy o pracę lub zlecenie, wówczas pracodawca zgłasza taką osobę do ubezpieczenia i opłaca za nią składkę zdrowotną.
  2. Przez doktoranta – w przypadku, gdy doktorant prowadzi działalność gospodarczą – taka osoba sama odpowiada za swoje ubezpieczenie zdrowotne.
  3. Przez rodzica – do ukończenia 26 roku życia obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego ciąży na rodzicach (o ile doktorant nie prowadzi działalności gospodarczej lub nie posiada umowy o pracę). Pracujący rodzic zgłasza doktoranta do swojego ubezpieczenia.
  4. Przez współmałżonka – w przypadku, gdy doktorant/ka pozostaje w związku małżeńskim z pracującą osobą ubezpieczoną, wówczas osoba ta zgłasza doktoranta do ubezpieczenia.

Kto może się ubiegać ?

Kiedy można się ubiegać ?

Zgłoszenie do ubezpieczenie przez uczelnię jest możliwe (wyłącznie na wniosek doktoranta, nigdy z urzędu), gdy:

  • doktorant nie ukończył 26 roku życia, ale nie ma możliwości by został zgłoszony przez rodzica;
  • doktorant ukończył 26 rok życia i nie pracuje na podstawie umowy zlecenia lub umową o pracę, nie prowadzi działalności gospodarczej.
Wnioski są przyjmowane w trybie ciągłym, jednak należy pamiętać, by wniosek trafił do Biura ds. Pomocy Materialnej na co najmniej 7 dni przed datą, od której ubezpieczenie ma zacząć obowiązywać.

Doktorant jest zobowiązany do bieżącego informowania o zmianach dotyczących ubezpieczenia (np. zawarcie umowy o pracę) – najpóźniej w ciągu 3 dni.

Kiedy prawo do świadczenia ustaje ?

Prawo do świadczenia ustaje:

  • po upływie 4 miesięcy od ukończenia kształcenia lub skreślenia z listy doktorantów;
  • w przypadku uzyskania innego tytułu do ubezpieczenia, w szczególności: przez współmałżonka doktoranta, zawarcia umowy zlecenia, umowy o pracę, założenia działalności gospodarczej.

Procedura wnioskowania

W celu zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego należy złożyć w BPM następujące dokumenty:

    • Formularz ZUS ZUA
    • Oświadczenie/pouczenie
    • Aktualne zaświadczenie ze szkoły doktorskiej potwierdzające status doktoranta

oraz

  • ZUS ZCNA: Zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny doktoranta, którzy nie posiadają innego tytułu do ubezpieczenia się. (Należy przedstawić odpis aktu urodzenia dziecka lub legitymacje szkolną jeśli dziecko się uczy, odpis aktu ślubu przy zgłaszaniu niepracującego małżonka)
  • ZUS ZIUA: Zmiana danych doktoranta (Chodzi o zmianę nazwiska lub nr dowodu osobistego/paszportu. Zmianę adresu zgłasza się na formularzu ZUS ZZA lub ZUZ ZUA)
  • ZUS ZWUA: Wyrejestrowanie doktoranta z ubezpieczenia zdrowotnego.
Checklista dokumentów - jakie dokumenty są danej osobie potrzebne

Do zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego:

Do wyrejestrowania z ubezpieczenia zdrowotnego:

Do zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny  doktoranta:

  • wniosek o objęcie ubezpieczeniem członka rodziny doktoranta –  formularz ZUS-ZCNA ZCNA – zgłoszenie danych o członkach rodziny do ubezpieczenia
  • kopia odpisu aktu urodzenia ( dziecko niechodzące jeszcze do szkoły), kopia ważnej legitymacji szkolonej (dziecko uczące się do 26 r.ż.), kopia odpisu aktu małżeństwa przy zgłaszaniu męża/żony.

Zawieszam kształcenie - co z ubezpieczeniem zdrowotnym ?
Doktorant zawieszający kształcenie na podstawie § 43 ust.3. regulaminu MSD na UW chcąc być nadal ubezpieczonym zdrowotnie musi wypełnić formularz ZUS ZZA do zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego w czasie trwania zawieszenie studiów. W trakcie zawieszenia obowiązują takie same zasady przy ubezpieczeniu zdrowotnym tzn. należy poinformować uczelnię o zmianach w podleganiu ubezpieczeniu czyli wyrejestrowywać się na czas pracy etc.