Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Zajęcia QPE

Od II semestru kształcenia doktoranci ścieżki QPE realizują zajęcia organizowane przez Wydział Nauk Ekonomicznych UW. W celu uzyskania informacji nt. zajęć prosimy kontaktować się z Panem Piotrem Manderą – pmandera@wne.uw.edu.pl

Zajęcia, na które studenci muszą się zapisać w innych Szkołach Doktorskich (przede wszystkich – Nauk Społecznych) w ramach rejestracji w USOSweb. Należy przy tym pamiętać aby zapisać się do grupy anglojęzycznej.

1. Acquisition of grants (scholar’s workshop) [Pozyskiwanie grantów (warsztat naukowca)] – 8 godzin obowiązkowych oraz cztery godziny dobrowolne, 2 i 3 semestr

Celem zajęć jest przekazanie wiedzy doktorantom na temat zasad konstruowania projektów badawczych finansowanych ze źródeł zewnętrznych. Doktoranci zyskają umiejętność skutecznego przygotowywania wniosków grantowych, co zwiększy odsetek pozytywnie rozpatrywanych aplikacji. W ramach zajęć sześć godzin zostanie poświęconych zasadom aplikowania o granty a dwie godziny ich rozliczaniu.

2. Public speaking (scholar’s workshop) [Wystąpienia publiczne (warsztat naukowca)] – 8 godzin dobrowolnych, 3 semestr

Zajęcia mają na celu poszerzenie umiejętności doktorantów w zakresie wystąpień publicznych (public speaking) poprzez naukę zasad i dobrych praktyk, które powinny towarzyszyć przygotowywaniu oraz wygłaszaniu przemówień. Doktoranci poznają teorię i praktykę efektywnego wystąpienia publicznego.

3. Knowledge transfer (scholar’s workshop) [Transfer wiedzy (warsztat naukowca)] – 4 godziny obowiązkowe, 5 semestr

Zajęcia rozwijające umiejętności dzielenie się wiedzą. Ich celem jest poznanie możliwości związanych z transferem wiedzy z uczelni do przedsiębiorstw, instytucji publicznych oraz organizacji pozarządowych. Wiedza typu “know how” jest unikalna, specyficzna dla danej organizacji (np. szkoły wyższej). Wiedza typu “know what” z kolei zawiera definicje pojęć, opisy oraz fachową terminologię. W zależności od charakteru przekazywanej wiedzy oraz jej odbiorców różne mogą być sposoby jej transferu.


                                    

Doktoranci są zapisywani na te zajęcia przez administrację programu (zajęcia 1-3 organizowane są przez administrację programu, natomiast na zajęcia 4-5 doktoranci są kierowani do innych szkół doktorskich przez administrację programu).

1. QPE programme seminar (Seminarium programu QPE) – semestry 1-8

Seminarium jest organizowane dla wszystkich doktorantów realizujących program QPE. Ma na celu omówienie wybranych, najważniejszych tekstów naukowych i badań. Doktoranci biorą czynny udział w prezentowaniu i omawianiu wybranych zagadnień. Poszczególne spotkania mogą być prowadzone przez różnych naukowców specjalizujących się w konkretnych, omawianych problemach badawczych. Całość seminarium koordynuje pracownik odpowiedzialny za dany temat.

Seminarium jest obowiązkowe dla wszystkich studentów programu i odbywa się co tydzień w dniu wybranym przez doktorantów na początku roku akademickiego. Docelowo, podczas jednego spotkania, dwóch studentów prezentuje swoje prace lub na spotkanie zapraszany jest gość – wykładowca z innej uczelni.

2. Quantitative Research Methodology for Social Sciences (Metodologia badań ilościowych w naukach społecznych) – 30 godzin, 2 semestr

Kurs koncentruje się na organizacji i systematyzacji wiedzy z zakresu metodologii nauk społecznych. Zakłada, że studenci podczas studiów I i II stopnia zetknęli się z podstawami metodologii i statystyki, a także realizowali w praktyce własne projekty badawcze. Pierwsza część stanowi wprowadzenie do filozoficznych i epistemologicznych podstaw badań naukowych w naukach społecznych. Następnie przedstawiony jest proces badań naukowych. Nacisk położono na metody pomiaru – teorię kwestionariuszy i testów, metody psychofizjologiczne oraz analizę danych internetowych. Jako podsumowanie przedstawiono etykę badań naukowych z uwzględnieniem znaczenia rzetelnej analizy danych oraz odpowiedzialności za publikację naukową.

3. Academic writing (Pisanie akademickie) – 30 godzin, 2 semestr

Warsztat ten uczy doktorantów, jak skutecznie komunikować wyniki swoich badań na określony temat odbiorcom akademickim, a także ma na celu pomóc im w doskonaleniu umiejętności pisania. Uczestnicy będą mieli okazję pracować nad własnymi pracami naukowymi i rozwijać je od pierwszych pomysłów do wczesnych szkiców. Po wybraniu tematu pracy i nadaniu mu ram, uczestnicy otrzymają pomoc w opracowaniu szczegółowego konspektu pracy od prowadzącego oraz poprzez wsparcie rówieśników. Studenci dowiedzą się, jak prawidłowo skonstruować swój referat, opracować wymagane sekcje, wybrać źródła i przygotować treść. W trakcie warsztatów przedstawione zostaną również cechy stylu akademickiego oraz zalecane sposoby referencji i formatowania. Studenci dowiedzą się, jak wybrać odpowiednie czasopismo i skuteczną strategię publikacji dla planowanych prac. Poznają proces recenzowania, aby móc krytycznie ocenić swoją pracę i skutecznie radzić sobie z przyszłymi recenzjami.

4. Microeconomics (Mikroekonomia) – 30 godzin, 1 semestr

Celem kursu jest przegląd zagadnień i metod analitycznych współczesnej mikroekonomii. Kurs przedstawi intuicyjność stojącą za założeniami i wynikami mikroekonomii. Dostarczy również praktycznych przykładów i porówna teorię z najnowszymi odkryciami w ekonomii behawioralnej i eksperymentalnej.

5. Methodological workshop on didactics (Warsztaty metodyczne z zakresu dydaktyki)
a. grupowe – 4 godziny plus nieobowiązkowe 4 godziny (zwykle łącznie 6 godzin), 2 semestr
b. indywidualne w ramach praktyk – 4 godziny, 2 semestr

Warsztaty metodyczne mają na celu przygotowanie doktorantów do samodzielnego prowadzenia zajęć dydaktycznych w szkole wyższej.

Składają się z:
a. warsztatów grupowych – hospitacji zajęć prowadzonych przez najlepszych dydaktyków. W miarę możliwości są to zajęcia w różnej formie (wykłady, ćwiczenia, konwersatoria). Hospitacja odbywa się pod kierunkiem wykładowcy mającego uprawnienia pedagogiczne i obejmuje nie tylko udział w zajęciach, ale także omówienie wizytowanych zajęć (razem minimum 4 godziny, w tym 2 godziny hospitacji).

b. warsztatów indywidualnych – co najmniej 2 godziny zajęć prowadzonych przez doktoranta pod kierunkiem i w obecności wybitnego dydaktyka lub promotora (do tego godzina na wspólne przygotowanie i godzina na omówienie zajęć, łącznie forma ta obejmuje zatem minimum 4 godziny zajęć zaliczanych do praktyk dydaktycznych).

Spośród oferowanych przedmiotów każdy doktorant jest zobowiązany wybrać co najmniej 60 godzin (co najmniej 1 kurs).

1. Econometric and statistical modeling (Modelowanie ekonometryczne i statystyczne) – 60 godz.

Kurs jest podzielony na trzy części. Pierwsza z nich jest aplikacyjnym wprowadzeniem do języka R, obejmującym import, eksport danych, zapisywanie kodów, wyników, grafiki, typowe operacje w przygotowaniu i analizie danych, a także korzystanie z pakietów. Druga część koncentruje się na stosowanym modelowaniu statystycznemu, obejmującemu m.in. rozkłady statystyczne, symulacje Monte Carlo i bootstrapping. Trzecia część obejmuje stosowane modelowanie ekonometryczne, w tym modele panelowe i przestrzenne.

2. Microeconometrics (Mikroekonometria) – 60 godz.

Celem kursu jest zapoznanie studentów z metodami stosowanymi w nowoczesnych, stosowanych badaniach empirycznych z wykorzystaniem danych mikroekonomicznych. Tematy takie jak specyfikacja modelu, estymacja i wnioskowanie zostaną omówione dla każdego typu danych. Wszystkie wykłady odbywają się w laboratorium komputerowym i obejmują opis danej metody oraz analizę studiów przypadków w celu lepszego zrozumienia. W kursie korzystamy z otwartego oprogramowania statystycznego R.

Studenci na programie QPE mogą dodatkowo wybrać z listy zajęcia fakultatywne. Ponadto mogą uczestniczyć w wykładach oferowanych przez wszystkie szkoły doktorskie Uniwersytetu Warszawskiego.

1. Psychology for economists (Psychologia dla ekonomistów) – 60 godz.

Kurs ten zapoznaje studenta z teorią psychologii społecznej i wynikami badań, które wyjaśniają zachowania ekonomiczne. Tematy będą obejmować:
– Na ile racjonalne są ludzkie wybory?
– Mechanizmy poznawcze leżące u podstaw decyzji: schematy, narracje
– Postawy
– Motywacja społeczna i emocje społeczne
– Samostruktura i samoregulacja, tożsamość
– Jak jednostki wpływają na siebie nawzajem: wpływ społeczny i współzależność społeczna
– Dynamika grupy
– Uprzedzenia i stereotypy
– Procesy społeczne, zmiana społeczna
– Procesy społeczne a nowe technologie, procesy społeczne w mediach społecznościowych

2. Choice modelling (Modelowanie decyzyjne) – 30 godz.

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami stosowanymi we współczesnych, stosowanych badaniach empirycznych z wykorzystaniem danych z wyboru dyskretnego. Tematy obejmują źródła danych (ujawnione, stwierdzone preferencje), projektowanie eksperymentów dyskretnego wyboru, metody badania stwierdzonych preferencji oraz ujęcie ekonometryczne. Kurs obejmuje zarówno podstawowe, jak i zaawansowane metody stosowane w literaturze przedmiotu. Kurs zawiera praktyczne ćwiczenia komputerowe (studia przypadków). W ramach kursu korzystamy z oprogramowania statystycznego typu open source, R.

3. Behavioral decision science (Behawioralna nauka o decyzjach) – 30 godz.

Celem tego kursu jest wprowadzenie i pogłębienie zrozumienia przez doktorantów ilościowych teorii osądów, podejmowania decyzji, nauki behawioralnej i psychologii poznawczej. Kurs bada teorie i metody badawcze w dziedzinie podejmowania decyzji, osądów, ekonomii behawioralnej i psychologii poznawczej. Ponadto kurs promuje i zachęca do krytycznego myślenia (i dyskusji) na temat podstawowych procesów poznawczych, takich jak pamięć, kategoryzacja, osąd i wybór. Studenci krytycznie badają teoretyczne modele osądu i podejmowania decyzji, ekonomii behawioralnej, kategoryzacji i pamięci. Kurs obejmuje również ostatnie osiągnięcia w teoriach nauk behawioralnych, a także wpływ doświadczenia i kategoryzacji na kształtowanie preferencji i wybór. Kurs wprowadza również studentów do zastosowań nauki behawioralnej, oceny i badań decyzyjnych w obszarach takich jak finanse.

4. Complex systems in economics (Systemy złożone w ekonomii) – 30 godz.

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z koncepcjami, metodami i narzędziami podejścia do systemów złożonych oraz sposobem, w jaki wyjaśniają one mechanizmy, dzięki którym proste procesy psychologiczne i społeczne napędzają dynamikę systemów gospodarczych. Na zajęciach przedstawiany jest szeroki wachlarz tematów badawczych, wyjaśniających procesy gospodarcze z wykorzystaniem wglądu w systemy złożone.

5. Behavioral finance (Finanse behawioralne) – 15 godz.

W trakcie zajęć studenci poznają podstawowe pojęcia z zakresu finansów behawioralnych, odnoszące się do występowania nieracjonalnych zachowań wśród inwestorów (tzw. behavioral biases), a także spowodowanych nimi anomalii giełdowych. Ponadto studenci poznają najnowsze przejawy nurtu behawioralnego w ekonomii, a konkretnie to, czy psychologia może pomóc ekonomistom w zapobieganiu kryzysom gospodarczym. Wreszcie studenci odkryją związek ekonomii i psychologii w kontekście poszukiwania nowego paradygmatu w ekonomii.

6. Consumer psychology (Psychologia konsumencka) – 30 godz.

Głównym celem kursu jest zrozumienie procesów psychologicznych leżących u podstaw zachowań konsumenckich, takich jak emocje, motywacja i procesy poznawcze. W trakcie kursu zachowania konsumenckie będą analizowane z dwóch perspektyw:
a) wiedzy psychologicznej leżącej u podstaw zachowań konsumenckich (podstawowe procesy psychologiczne, np. emocje, motywacja, procesy poznawcze itp;)
b) procesów automatycznych i nieświadomych towarzyszących poszczególnym etapom procesów decyzyjnych konsumenta.

7. Data Science (Nauka o danych) – 15 godz.

Celem kursu jest przekazanie wiedzy i ułatwienie posługiwania się nowoczesnymi metodami wielowymiarowej analizy danych statystycznych: metodami estymacji gęstości, regresji wielorakiej i nowoczesnymi metodami kurczowego doboru zmiennych (np. ridge regression i LARS), technikami walidacji krzyżowej: redukcją wymiarowości (Principal Components, Canonical Correlation), analizą dyskryminacyjną, nowoczesnymi metodami analizy skupień maszynami wektorów wsparcia. Techniki będą implementowane na różnorodnych zbiorach danych z wykorzystaniem oprogramowania statystycznego typu open source, R.

8. Experimental economics (Ekonomia eksperymentalna) – 30 godz.

Kurs obejmuje szereg kluczowych zagadnień i technik ekonomii eksperymentalnej.

9. Responsible machine learning (Odpowiedzialne uczenie maszynowe) – 30 godz.

Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z zagadnieniami odpowiedzialnego uczenia maszynowego. Pozwoli to na poprawne zaprojektowanie eksperymentu uczenia maszynowego. W szczególności omówione zostaną podstawowe techniki wytłumaczalnego uczenia maszynowego oraz miary stosowane w ocenie uczciwości. Oprócz spotkań o charakterze seminaryjnym, zaprezentowane zostaną przykłady z wykorzystaniem języków R i Python.