Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Zakwaterowanie

Dom Studenta

Kto może ubiegać się o miejsce w akademiku

Kiedy można się ubiegać o akademik?

  • Każdy doktorant i doktorantka UW

Ze względu na specyficzne wymogi, wynikające ze stanu zdrowia, istnieje możliwość otrzymania miejsca w domu studenta przystosowanego do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Istnieje także możliwość wnioskowania o miejsce z puli Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami – bon.uw.edu.pl

Dokładne terminy wnioskowania o miejsca w Domu Studenta, przyznawania miejsc, kwaterowania mogą się rok do roku, mniej lub bardziej, różnić – są one określane i ogłaszane przez Rektora po zasięgnięciu opinii Zarządu Samorządu Studentów i Zarządu Samorządu Doktorantów.

Daty poszczególnych tur na dany rok akademicki są publikowane na stronach BPM UW (bpm.uw.edu.pl/terminy_2023-24).

Jak można uzyskać miejsce w domu studenta?

Wniosek składamy przez USOSweb. Po zalogowaniu na stronie USOSweb na swoje indywidualne konto, wchodzimy do zakładki DLA WSZYSTKICH, a następnie WNIOSKI. Wypełniamy Wniosek o akademik w roku akademickim 2023/2024 oraz oświadczenie o dochodach za 2022 rok.

Wniosek składa się w formie dokumentu elektronicznego. Składanie wniosków drogą elektroniczną w USOSweb odbywa się z wykorzystaniem akcji “DALEJ: PODPISZ I ZŁÓŻ ELEKTRONICZNIE“. Po kliknięciu w ten przycisk USOSweb otworzy kolejny ekran, na którym będzie trzeba wprowadzić kod autoryzacyjny, który zostanie wysłany na Twój adres mailowy. Dopiero po wprowadzeniu kodu autoryzacyjnego nastąpi złożenie wniosku drogą elektroniczną przez USOSweb. Nie należy dostarczać wniosków w formie papierowej.

Studenci cudzoziemcy nie wypełniają oświadczenia o dochodach!

Właściwy koordynator weryfikuje wniosek, w razie potrzeby prosi o korektę. W odpowiednim terminie Biuro ds. Pomocy Materialnej rozpatruje wnioski, przy użyciu algorytmu w USOSweb.

Algorytm przyznawania miejsc działa dwuetapowoPo pierwsze, weryfikowane jest spełnienie warunków, czyli dochód i odległość od miejsca stałego zamieszkania. Jeśli te warunki są spełnione (liczba punktów jest wystarczająca, by znaleźć się dość wysoko w rankingu), wnioskodawca jest weryfikowany w drugim etapie. W II etapie są sprawdzane określone kryteria (patrz tabela poniżej) – im więcej punktów przyznanych za te kryteria, tym większe szanse na otrzymanie przydziału miejsca zgodnego z preferencjami.

Warunki brane pod uwagę w procesie ubiegania się o miejsce w akademiku:

  • dochód na osobę w rodzinie, obliczony zgodnie z zasadami określonymi w Załączniku nr 1 do Regulaminu – za to kryterium można otrzymać 0-75 pkt. – proporcjonalnie do dochodu – za miesięczny dochód 0 zł na osobę w rodzinie otrzymuje się 75 punktów, a za 1500 zł 0 punktów;
  • odległość od miejsca zamieszkania do Uniwersytetu Warszawskiego (ul. Krakowskie Przedmieście 26/28, 00-927 Warszawa), z uwzględnieniem rzeczywistych szlaków komunikacyjnych – za to kryterium można otrzymać 0-25 punktów – proporcjonalnie do odległości – za 250 km i więcej otrzymuje się 25 punktów, za 0 km 0 punktów.

Dodatkowo Rektor po zasięgnięciu opinii Zarządu Samorządu Studentów i Zarządu Samorządu doktorantów może ustalić próg dochodu, czyli wartość miesięcznego dochodu na osobę w rodzinie, powyżej której otrzymanie miejsca w domu studenta nie będzie możliwe, oraz minimalną odległość, czyli wartość poniżej której wnioskodawca nie będzie miał możliwości otrzymania zakwaterowania w domu studenta.

Powyższych warunków, progu dochodu oraz minimalnej odległości nie stosuje się w przypadku studentów/ek przyjętych na Uniwersytet Warszawski w roku złożenia egzaminu maturalnego, którzy są laureatem olimpiady międzynarodowej albo laureatem lub finalistą olimpiady stopnia centralnego, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, lub medalistą co najmniej współzawodnictwa sportowego o tytuł Mistrza Polski w danym sporcie, o którym mowa w przepisach o sporcie, o ile to osiągnięcie uzyskał w okresie od rozpoczęcia nauki w szkole ponadpodstawowej do ostatniego dnia wnioskowania o miejsca w domu studenta.

Najczęściej zadawane pytania

Czy muszę składać dokumenty osobiście?

Nie, wniosek składa się w formie dokumentu elektronicznego przez USOSweb – wniosek złożony w tej formie jest uwierzytelniany w sposób zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia i integralności danych w postaci elektronicznej.

Dostałem się na UW, ale nie mam nadal dostępu do USOSweb, co robić?

Prosimy o kontakt z jednostką, w której składałeś dokumenty przy rekrutacji na studia z prośbą o dodanie do systemu USOSweb.

Czy jeżeli jestem laureatem/finalistą olimpiady muszę wypełnić oświadczenie o dochodach?

Tak, z przyczyn technicznych jest to konieczne.

Jestem doktorantem – mieszkam obecnie w akademiku, czy muszę składać wniosek o akademik na kolejny rok?

Tak, jeżeli chcesz zamieszkać w akademiku w roku akademickim 2023/2024.

Wyjeżdżam na Erasmus w semestrze zimowym 2023/24, będę chciał mieszkać w akademiku, po powrocie (od semestru letniego 2023/24). Czy powinienem składać wniosek o miejsce?

Nie, w takim wypadku prosimy o kontakt mailowy w grudniu, w celu rezerwacji miejsca od semestru letniego.

Czy student/studentka obcej uczelni może brać udział w rekrutacji do Domów Studenckich Uniwersytetu Warszawskiego?

Nie ma możliwości ubiegania się o miejsce w Domach Studenta przez osoby spoza Uniwersytetu Warszawskiego.

Czy we wniosku wybiera się typ pokoju (np. jednoosobowy), o który się wnioskuje?

Nie, na etapie wniosku wskazuje się jedynie preferencje akademików – tzn. kolejność, od tego w którym chciałbym mieszkać najbardziej do najmniej pożądanego. Pokój będzie przydzielony przez Administrację akademika, w dniu Twojego przyjazdu.

Należy także pamiętać, że większość pokoi jest dwuosobowa i co do zasady tak kwaterowani są studenci.

Czy mogę jednocześnie wnioskować o miejsce z puli BON i ogólnej?

Niestety nie, prosimy o wybranie jednej puli. W przypadku nieotrzymania miejsca z puli BON, będzie możliwość wnioskowania o miejsce z puli ogólnej.

Czy muszę wypełnić oświadczenie o dochodach za 2022 r.?

Tak, jest to koniecznie – bez wypełnienia oświadczenia o dochodach USOSweb nie umożliwi złożenia wniosku o akademik.

Czy cudzoziemcy muszą wypełniać oświadczenie o dochodach podczas składania wniosku o miejsce w Domu Studenta?

Nie, cudzoziemcy nie muszą wypełniać oświadczenia o dochodach podczas aplikowania o miejsce w Domu Studenta.

Skąd się mogę dowiedzieć na jakim etapie jest mój wniosek?

Aktualny status wniosku widnieje cały czas w USOSweb, gdy jego status będzie się zmieniał – USOSweb poinformuje o tym mailowo, także gdy wniosek zostanie już rozpatrzony.

Czy mogę uzyskać telefonicznie informacje o moim wniosku?

Tak, jednak należy pamiętać że w przypadku pełnoletnich studentów/kandydatów to oni sami powinni się kontaktować z Biurem. Zgodnie z przepisami, nie możemy żadnych informacji udzielać rodzicom.

Otrzymałem miejsce w Domu Studenta, czy mogę się zamienić miejscem z innym studentem/tką?

Tak, zamiany można dokonać w giełdzie w USOSweb w określonym terminie. W roku akademickim 2023/24 są to: 25 lipca – 17 września 2023 roku.

Kiedy można się zakwaterować w domu studenta?

Osoby, które otrzymają miejsce w domu studenta w roku akademickim 2023/24, będą mogły zakwaterować się w okresie od 18 września do 2 października 2023 roku.

Jak powinienem się zakwaterować?

  1. W określonym terminie należy się udać do odpowiedniego domu studenta.
  2. Na miejscu należy wypełnić formularz osobowy, dołączając dwa zdjęcia oraz na piśmie potwierdzić zapoznanie się z Regulaminem Domów Studenta UW.
  3. Wnieść kaucję w odpowiedniej wysokości (w gotówce).
  4. Kierownik lub pracownik domu studenta wskazuje odpowiedni pokój. W miarę możliwości spełniane są preferencje co do współlokatorów.

Co, gdy nie zakwateruję się we wskazanym terminie?

Niezakwaterowanie się w określonym terminie oznacza utratę miejsca w akademiku. Na uzasadniony wniosek (złożony osobiście lub elektronicznie) Kierownik DS może wyrazić zgodę na przedłużenie okresu na zakwaterowanie.

Co gdy nie załapałem się na żadną z tur?

W takim wypadku będzie możliwość z korzystania z listy rezerwowej, na początku października 2023.

Czy mogę mieszkać w akademiku także w okresie wakacji?

Tak, należy złożyć wniosek do kierownika swojego domu studenta. Szczegółowych informacji udzielą pracownicy administracji akademika.

Nie jestem studentem/tką UW – czy mogę skorzystać z akademika w okresie wakacji?

Tak, jest taka możliwość, na zasadzie usługi hotelowej. W tej sprawie należy się skontaktować z administracją danego domu studenta.

Czy mogę przedłużyć okres zamieszkania w domu studenta?

Sprawy związane z przedłużeniem zakwaterowania dla studentów/ek UW są rozpatrywane indywidualnie.

Czy mogę mieszkać w domu studenta z małżonkiem/małżonką lub dzieckiem?

Tak, jest to możliwe w szczególnie uzasadnionych przypadkach, o ile małżonek/małżonka/dziecko zostaną zakwaterowane w domu studenta wraz z wnioskodawcą. Możliwość taka jest w DS nr 1, 2, 3 i 4.

Dlaczego w podglądzie wniosku o akademik nie widzę uzasadnienia?

Uzasadnienie jest widoczne tylko dla komisji.

Czy będzie rejestracja żetonowa do akademików?

Nie, ale na początku października będzie szansa na otrzymanie miejsca w ramach listy rezerwowej – wówczas nie będzie już potrzebne składanie wniosku w USOSweb.

Czy akademik i dom studenta to to samo?

Tak, nazwy te są używane zamiennie.

Oświadczenie o dochodach - najczęściej zadawane pytania

Jakie dokumenty są konieczne do złożenia oświadczenia o dochodach w celu wnioskowania o miejsce w Domu Studenta?

Podstawowymi dokumentami są:

  • zaświadczenia z Urzędu Skarbowego o dochodzie za rok 2022,
  • zaświadczenia z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o składkach na ubezpieczenie zdrowotne zapłaconych w roku 2022,
  • oświadczenie o dochodach niepodlegających opodatkowaniu (dostępne do pobrania w USOSweb podczas wypełniania wniosku).

Powyższe dokumenty dotyczą wszystkich pełnoletnich członków rodziny. Pozostałe dokumenty, które należy przedstawić, zależą od indywidualnej sytuacji aplikującego Studenta.

Czy mogę przedstawić deklarację PIT zamiast zaświadczenia z Urzędu Skarbowego o dochodach za rok bazowy?

Nie, podstawowym dokumentem potwierdzającym wysokość dochodu na osobę w rodzinie jest zaświadczenia z Urzędu Skarbowego. Nie możesz go zastąpić żadnym innym dokumentem, jest to jeden z obligatoryjnych dokumentów.

Zwracając się do US poproś o zaświadczenie o osiągniętym w roku kalendarzowym poprzedzającym rok akademicki, na który stypendium socjalne/akademik ma być przyznane, (tzw. „rokiem bazowym”), dochodzie podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 27, 30b, 30c, 30e i 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387), zawierające informacje o roku podatkowym, którego dotyczy zaświadczenie, danych podatnika, którego dotyczy zaświadczenie, w tym: imię, nazwisko, numer PESEL. Pamiętaj powiedzieć urzędnikowi/urzędniczce w jakim celu potrzebujesz zaświadczenie. Podstawa prawna: ust. 2 pkt 1) załącznika nr 2 do Regulaminu świadczeń dla studentów UW.

Dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2023/2024 “rokiem bazowym” będzie rok 2022

Czy świadczenie 500+ wlicza się do miesięcznego dochodu na osobę w rodzinie?

Nie, świadczenie wychowawcze podobnie jak zasiłek rodzinny, zasiłek stały, zasiłek okresowy, zasiłek celowy nie wliczają się do miesięcznego dochodu na osobę w rodzinie. Podstawa prawna: § 10 ust. 3 załącznika nr 1 do Regulaminu świadczeń dla studentów UW.

Jestem tegorocznym maturzystą, nie pracowałem do tej pory, czy muszę dołączać swoje zaświadczenie z urzędu skarbowego?

Tak, każda osoba pełnoletnia musi dostarczyć zaświadczenie z urzędu skarbowego – niezależnie czy dochód był osiągany.

W jakich przypadkach rodzica nie wlicza się do składu rodziny?

Stosownie do § 1 ust. 5 Załącznika nr 1 do Regulaminu świadczeń dla studentów Uniwersytetu Warszawskiego Rodzica lub rodziców wnioskodawcy nie wlicza się do składu rodziny w przypadku, gdy:

  • rodzic lub rodzice nie żyją;
  • rodzic lub rodzice wyrokiem sądu są zobowiązani do płacenia alimentów na rzecz wnioskodawcy;
  • powództwo o ustalenie alimentów od rodzica lub rodziców na rzecz wnioskodawcy zostało oddalone;
  • sąd zobowiązał jednego z rodziców do ponoszenia całkowitych kosztów utrzymania wnioskodawcy i nie zobowiązał drugiego rodzica do płacenia alimentów – w takim przypadku nie wlicza się rodzica niezobowiązanego do płacenia alimentów na rzecz wnioskodawcy;
  • ojciec wnioskodawcy jest nieznany;
  • rodzic lub rodzice zaginęli;
  • wnioskodawca spełnia warunki, o których mowa w ust. 2 pkt 5:
    • posiada stałe źródło dochodów i jego przeciętny miesięczny dochód w poprzednim roku podatkowym oraz w roku bieżącym w miesiącach poprzedzających miesiąc złożenia oświadczenia, o którym mowa w ust. 3, jest wyższy lub równy 1,15 sumy kwot określonych w art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 2220 z późn. zm.).

Czy muszę uwzględniać rodzeństwo przy wypełnianiu oświadczeń o dochodach?

Zgodnie z § 1 ust. 1 Załącznika nr 1 do Regulaminu świadczeń dla studentów Uniwersytetu Warszawskiego:
Przy ustalaniu wysokości dochodu uprawniającego do ubiegania się o stypendium socjalne uwzględnia się dochody osiągane przez:

  • Wnioskodawcę;
  • małżonka wnioskodawcy;
  • rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych wnioskodawcy; będące na utrzymaniu osób, o których mowa w pkt 1-3 dzieci niepełnoletnie, dzieci pobierające naukę do 26. roku życia, a jeżeli 26. rok życia przypada w ostatnim roku studiów, do ich ukończenia, oraz dzieci niepełnosprawne bez względu na wiek.

Czy dokumenty sporządzone w języku obcym muszą być przetłumaczone na język polski?

Tak, w przypadku dokumentów w języku obcym należy przedłożyć poświadczone tłumaczenie przysięgłe na język polski. W szczególnie uzasadnionych przypadkach właściwy organ stypendialny może odstąpić od żądania tłumaczenia dokumentu sporządzonego w języku angielskim. Podstawa prawna: §12 ust. 3 Regulaminu świadczeń dla studentów UW.

Co gdy zapomniałem o jakimś dokumencie lub nie jestem pewien, czy dobrze wypełniłem oświadczenie/wniosek?

Proszę się nie martwić, koordynatorzy weryfikują wszystkie wnioski i w razie potrzeby poproszą o korektę. Wówczas USOSweb prześle na maila powiadomienie, że wniosek został wycofany do poprawy lub uzupełnienia, z kolei koordynator zamieści komentarz wskazujący co trzeba poprawić/uzupełnić. Pomyłka/błąd nie przekreśla szansy otrzymania akademika.

Czy muszę czekać na zaakceptowanie oświadczenia o dochodach, by złożyć wniosek o akademik?

Nie, wystarczy że oświadczenie będzie miało status złożony.


Dom Pracownika Naukowego

DPN przeznaczony jest na okresowe zakwaterowanie pracowników naukowo-dydaktycznych, dydaktycznych i naukowych oraz doktorantów studiów stacjonarnych Uczelni zamieszkałych na stałe w odległości uniemożliwiającej codzienny dojazd do pracy. Zakwaterowanie następuje na okres pracy lub studiów na Uniwersytecie Warszawskim i uwzględnia potrzeby kadrowe Uczelni oraz sytuację rodzinną i mieszkaniową wnioskodawcy.

Miejsce w DPN przyznaje Prorektor UW ds. współpracy i spraw pracowniczych na wniosek powołanej przez siebie Komisji ds. Zakwaterowań.

Komisja wnioskuje o przyznanie miejsca w oparciu o wniosek zaopiniowany przez jednostkę organizacyjną Uniwersytetu Warszawskiego, w której zatrudniony jest wnioskodawca.

Szczegółowe informacje nt. zasad przyznawania miejsc, a także terminy i wnioski dostępne są na stronie Biura Spraw Socjalnych

bssoc.uw.edu.pl

Najczęściej zadawane pytania

Co należy zrobić, jeżeli chcę przedłużyć zakwaterowanie w DPN w przypadku, gdy umowa o prace lub czas studiów albo kształcenia doktoranckiego jest krótszy niż zakwaterowanie na dany rok akademicki?

W przypadku braku aktualnych danych w USOS lub SAP należy skontaktować się z wydziałem/ szkołą doktorską/ jednostką organizacyjną, w celu dołączenia do wniosku zaświadczenia o planowanym przedłużeniu umowy, studiów, roku kształcenia doktoranckiego na czas zakwaterowania w DPN. Komisja ds. Zakwaterowań w DPN będzie rozpatrywała tylko kompletne dokumenty. Wnioski bez zaświadczeń będą odsyłane do uzupełnienia.

Jak przekazywać wnioski o nowe zakwaterowanie lub o przedłużenie?

Wniosek wraz z pełną dokumentacją może być przekazany do Biura Spraw Socjalnych:

  • za pośrednictwem wydziału, szkoły doktorskiej lub jednostki organizacyjnej;
  • bezpośrednio przez osobę ubiegająca się, drogą mailową na adres: komisja.dpn@uw.edu.pl;
  • za pośrednictwem Kancelarii UW, Audytorium Maximum UW, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28, 00-927 Warszawa;
  • osobiście do Sekretariatu Biura Spraw Socjalnych.

Co zrobić, jeśli nie mam jeszcze przyznanego adresu elektronicznego poczty UW?

Zgodnie z zarządzeniem nr 279 Rektora UW z dnia 10.12.2020 r. w sprawie poczty elektronicznej § 3 ust. 3 „korespondencję pracownika, studenta lub doktoranta Uniwersytetu wysłaną z innego adresu elektronicznego niż elektroniczna poczta uniwersytecka pozostawia się bez rozpoznania”. W takiej sytuacji wniosek musi zostać dostarczony osobiście lub wysłany przez jednostkę organizacyjną.