Forma postępowania oraz kryteria oceny
Forma postępowania kwalifikacyjnego i liczba punktów do uzyskania
Postępowanie dwuetapowe, zdalne:
- I etap: ocena projektu badawczego i aktywności naukowej kandydata,
- II etap: rozmowa kwalifikacyjna.
Rozmowa kwalifikacyjna otwiera prezentacja mającą związek z projektem badawczym, która nie stanowi jednak powtórzenia tego, co zostało zapisane w projekcie. Jej celem jest takie przedstawienie zagadnienia badawczego, osadzenie go w szerszym kontekście itd., aby wyeksponowana została międzydziedzinowość lub wielodyscyplinarność projektu oraz predyspozycje badawcze kandydata w tym zakresie.
Rozmowa kwalifikacyjna odbywa się w języku polskim lub angielskim zgodnie z preferencjami kandydata zgłoszonymi w IRK. W przypadku wyboru języka polskiego rozmowa kwalifikacyjna może zawierać część prowadzoną w języku angielskim.
Rozmowy kwalifikacyjne mogą być prowadzone w trybie zdalnym.
Maksymalna liczba punktów do uzyskania w postępowaniu kwalifikacyjnym to 100 punktów:
- I etap – 40 punktów (liczba punktów wymagana do zakwalifikowania do II etapu: 20 punktów);
- II etap – 60 punktów (liczba punktów wymagana do przejścia II etapu: 30 punktów).
Kryteria i sposób oceny
Projekt badawczy (maksymalna liczba punktów: 30).
Przy ocenie projektu bierze się pod uwagę:
- zdefiniowanie problemu badawczego, w tym cel, pytania badawcze, hipotezy (0-10 pkt);
- nowatorstwo i oryginalność projektu badawczego (0-5 pkt);
- metodologia właściwa dla realizacji celu, wykorzystanie metodologii wykraczające poza dziedzinę wiodąca (0-10 pkt);
- stan badań wraz z bibliografią istotną dla osiągnięcia celu badań (0-5 pkt).
W przypadku uznania przez co najmniej połowę niewyłączonych członków zespołu kwalifikacyjnego, że projekt badawczy nie spełnia kryterium międzydziedzinowości lub wielodyscyplinarności, liczba punktów za projekt badawczy wynosi 0. Wystawienie przez danego członka komisji 0 punktów za ocenę projektu badawczego oznacza, że projekt został uznany za niespełniający kryterium międzydziedzinowości lub wielodyscyplinarności.
Aktywność naukowa kandydata (maksymalna liczba punktów: 10).
Informacje o aktywności naukowej nieznajdujące potwierdzenia w materiałach umieszczonych w IRK za pośrednictwem dedykowanego formularza nie są uwzględniane przez zespół kwalifikacyjny przy ocenie kandydata.
Uznanie przez zespół kwalifikacyjny, że projekt badawczy nie ma charakteru międzydziedzinowego lub wielodyscyplinarnego, nie zwalnia członka zespołu kwalifikacyjnego z oceny aktywności naukowej kandydata.
Rozmowa kwalifikacyjna (maksymalna liczba punktów: 60).
Przy ustaleniu oceny rozmowy kwalifikacyjnej bierze się pod uwagę:
- Zdolność wykazania znaczenia zagadnienia mającego związek z projektem badawczym, w szczególności z perspektywy jego międzydziedzinowości lub wielodyscyplinarności (0-30 pkt);
- trafność wyboru obszaru badawczego dla zaproponowanych problemów i metod badawczych, rozeznanie w podejmowanej problematyce, wiedzę merytoryczną, poprawność językową oraz umiejętność posługiwania się językiem naukowym (polskim i/lub angielskim) (0-30 pkt).
Warunek przyjęcia do szkoły
Uzyskanie co najmniej 50 punktów z całości postępowania kwalifikacyjnego, w tym co najmniej 20 punktów z I etapu postępowania kwalifikacyjnego i 30 punktów z II etapu postępowania kwalifikacyjnego.